Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerSetup BitaBIZOpret BitaBIZ
Step by step guide til at oprette BitaBIZ
Step by step guide til at oprette BitaBIZ

Kom godt i gang med BitaBIZ

Esben Hedegaard avatar
Skrevet af Esben Hedegaard
Opdateret for over 6 måneder siden

Det er gratis at komme i gang med BitaBIZ.


Du har adgang til ubegrænset support.

Book os gerne til et online møde.

Men start med at kontakte os via vores online supportkanal. Vi besvarer din anmodning inden for få minutter:

1. Opret politikker

Click: Setup Admin > Moduler > Politikker 

Start med at oprette politikker for din virksomhed som trin 1

Når du klikker Opret ny politik:

  • Vælg land
    ​(Politiken vil blive oprettet med standardindstillinger, der dækker valgte land)

  • Opret en kopi af en eksisterende politik
    (Det vil spare dig tid, når du genbruger indstillinger du allerede har konfigureret)

En politik er en personalegruppe der har samme regler for tidsregistrering.

Opret de nødvendige politikker for at dække jeres virksomhed. For eksempel:

  • Fastansatte (med timebank)

  • Fastansatte (uden timebank)

  • Deltidsansatte (5 dags arbejdsuge)

  • Deltidsansatte (med faste fridage)

  • Timelønnet/timeansatte

  • Elever

Tilføj personalegruppens navn til de politikker, du opretter:

Opsæt politikken med de indstillinger, der skal gælde for den gruppe af medarbejdere, der vil blive knyttet til politikken.

💁 Husk derfor at slå indstillinger fra, som ikke skal gælde for personalegruppen.

Indstillinger

Vejledninger

(Nyt EU-tidsdirektiv & projekttid)

(Løntimer)

Når du har oprettet jeres politikker, er du klar til at springe til næste trin.

Planlægning

Før du går videre til trin 2, bør du overveje, om du vil anvende modulet Planlægning.

Hvis ja, slå adgang til i modulet under trin 2. Inden du importerer jeres medarbejdere.

ℹ️ Modulet er ikke sat op fra politiksiden, med kan kædes sammen med politikker. Opsætningsvejledningen viser hvordan.

2. Beskeder & regler

Klik: Setup Admin -> Moduler> Meddelelser og Regler

3. Importer medarbejdere

Klik: Setup Admin -> Virksomhed -> Importer medarbejdere fra Excel 

Du er klar til at importere medarbejdere fra Excel, når du har oprettet:

  1. Politikker for personalegrupperne i din virksomhed

  2. Konfigureret din virksomheds standardindstillinger for registreringsadgang

ℹ️ Når du importerer medarbejdere, bliver du bedt om at linke dem til de politikker, du har oprettet.

Du kan også importere medarbejdere ved at:

4. Opret godkenderflow

klik: Setup Admin

ℹ️ Medarbejdere, du har importeret fra Excel, er markeret med "Godkender mangler":

  1. Klik "Rediger" ud fra den/de medarbejdere, der skal være godkender for en eller flere afdelinger: Vælg "Roller" -> vælg "Godkender" -> vælg "afdeling(er)"

  2. Først derefter: Opsæt godkenderflow for afdelingsgodkender.
    En afdelingsgodkender skal godkendes af en anden godkender, måske fra en anden afdeling/gruppe. Vælg godkender fra listen "Godkendt af".


    📑 Læs mere om hvordan du opsætter godkenderflow her!

5. Justér startsaldi

Klik: Løn admin -> Kalenderadgang

Før medarbejdere invitereres til BitaBIZ, skal startsaldi opdateres i BitaBIZ:

  1. Ferie

  2. Feriefri

  3. Timebank

  4. Dagebank

6. Opsætning af integrationer?

Klik: Setup Admin -> Integrationer 

ℹ️ Book os til et onlinemøde, så guider vi med opsætning af integrationer.

(fravær og løndele til lønbehandling)

(fraværsstatus synkroniseres til Outlook)

(automatisk brugerstyring & SSO)

(anvend BitaBIZ fra Outlook)

(data opdateres i real-time)

7. Introducer BitaBIZ til jeres virksomhed

Vi har lavet en udrulnings-e-mail-skabelon, som du muligvis kan anvende til at kommunikere til din organisation. Juster og ændr om nødvendigt.

En god måde at introducere de vigtigste registreringsmetoder, du har konfigureret, er at dele URL-linket til den dedikerede brugervejledning til denne metode:

  1. Medarbejder skal indtaste start og sluttid
    📑 Brugervejledning: indtastning af start-/sluttidspunkt

  2. Medarbejder skal kun intaste antal timer
    📑 Brugervejledning: kun indtastning af timer

  3. Medarbejder skal tjekke ind & ud
    📑 Brugervejledning: tjek ind & ud

  4. Medarbejder redigerer dagens normtid ved afvigelse
    ​📑 Brugervejledning: rediger dagens arbejdstid ved afvigelse

  1. Medarbejder skal kun registrere overarbejde og afspadsering
    ​📑 Brugervejledning: indtastning af overarbejde og afspadsering

  2. Medarbejder skal tjekke ind og ud (flextid)
    ​📑 Brugervejledning: check ind og ud

Månedlige ferieoptjeningsregler:

  1. Maks politik
    📑 Brugervejledning: Anmod kun om optjente dage

  2. Forskudsferie
    📑 Brugervejledning: Anmod om lånedage

  3. Løntræk
    📑 Brugervejledning: Anmod om dage uden løn

Årlige ferieoptjeningsregler:

  1. Maks politik
    📑 Brugervejledning: Anmod kun om optjente dage

  2. Ingen begrænsning
    📑 Brugervejledning: Anmod om flere dage end optjent

  1. Kun dage
    📑 Brugervejledning: Anmod kun om dage

  2. Dage & timer
    📑 Brugervejledning: Anmod om dage eller timer

  1. Sygedage skal deles på dagen
    📑 Brugervejledning: Sygefravær registreres på dagen

  2. Adgang til at booke en sygeperiode
    📑 Brugervejledning: Sygeperioderegistrering

Introducer BitaBIZ til jeres godkendere

ℹ️ Det er en god idé at få godkenderne om bord tidligt i onboarding-processen.

8. Go live

Klik: Setup Admin 

Vælg de medarbejdere, du gerne vil invitere -> Klik: "Send invitation":

Der sendes en mailinvitation til medarbejderne.

Medarbejderne skal klikke på linket "Opret dit kodeord her" og oprette en adgangskode til deres BitaBIZ-konto. Herefter kan de logge ind:

ℹ️ Single sign-on (SSO) tilkoblet?

Hvis en medarbejder er tilkoblet SSO indeholder e-mailen ovenfor ikke et link til at oprette koderod. Men derimod et link til at logge direkte ind. Klik her for at læse SSO login vejledningen.

Tillykke! Du har gennemført oprettelsen af BitaBIZ i jeres virksomhed

Besvarede dette dit spørgsmål?