Klik: Setup admin -> Moduler > Opret ny politik eller rediger politik
Vælg tidsregistreringsmetode
BitaBIZ supporterer 4 tidsregistreringsmetoder til registrering af arbejdstid.
De 4 tidsregistreringsmetoder til arbejdstridsregistrering du kan vælge imellem er:
Medarbejder skal indtaste fra og til tidspunkt
Medarbejder skal indtaste antal timer.
Medarbejder skal tjekke ind og ud
Medarbejder skal kun redigere dagens normtid hvis afvigelse
Tidsregistreringsmetoden en personalegruppe skal anvende vælges på medarbejdernes politik.
Sådan vælger du tidsregistreringsmetode på politikken:
Klik "Setup admin" > "Moduler" > klik "Rediger" ud for politikken.
Åbn sektionen "Tidsregistrering - uden timebank".
Vælg 1 af de 4 metoder.
Læs mere nedenfor omkring hvordan de enkelte tidsregistreringsmetoder virker:
Klik på billedet for at se de 4 tidsregistreringsmetoder:
Du kan læse mere om, hvordan den individuelle tidsregistreringsmetoder virker, ved at læse nedenstående medarbejdervejledninger:
1. Medarbejder skal indtaste fra og til tidspunkt
2. Medarbejder skal indtaste timeantal
3. Medarbejder skal tjekke ind og ud
4. Medarbejder skal kun redigere dagens normtid hvis afvigelse
📑Brugervejledning: Rediger afvigelse med start og sluttid
📑Brugervejledning: Rediger afvigelse med antal timer
💁 Læs mere om opsætning af automatisk oprettet arbejdstid ifbm. tidsregistreringsmetode 4 under afsnittet "Redigér dagens normtid hvis afvigelse".
Kan godkendelseskrav på tidsregistreringer fjernes?
ℹ️ Ja, godkendelseskrav til tidsregistreringer kan aktiveres eller frakobles på politikken.
Kan adgang til jobkoder på tidsregistreringer fjernes?
ℹ️ Ja, adgang til jobkoder kan fjernes på politikken. Det en god ide hvis formålet er daglig arbejdstidsregistrering.
Daglig påmindelser til manglende tidsregistrering
ℹ️ Til daglig arbejdstidsregistrering anbefaler vi, at daglig påmindelse aktiveres hvis en arbejdsdag mangler en tidsregistrering.
💁 Når tidsregistreringsmetoden og godkenderflow er afklaret - gemmes den ønskede metode til jeres tidsregistrering på politikken. Og den er herefter gældende for medarbejderne tilkoblet politikken.
Fokus på arbejdstimer
Indstilling der bestemmer hvor meget fokus der skal være på arbejdstid.
Aktiver eller deaktiver adgang til statistik på tidsregistrering
Medarbejderadgang til statistik og balancer for tidsregistrering.
💁 Indstilling til hvor meget fokus der skal være på ugentlig, månedlig og årlig arbejdstid.
|
|
Redigér dagens normtid hvis afvigelse
Automatisk tidsregistrering
Hvis denne metode vælges skal jeres medarbejdere ikke selv oprette den daglige arbejdstid.
Medarbejdere skal kun redigere den automatisk oprettede arbejdstid, hvis der er en afvigelse.
Tidsregistreringsmetoden "Juster dagens officielle tid for eventuelle afvigelser" som automatisk opretter normtiden, tilkobles på medarbejderens politik under "Tidsregistrering - uden timebank", som vist på billedet.
ℹ️ Registreringsmetoden kræver oprettelse af officiel arbejdstid, fordi det er normtiden der automatisk oprettes hver dag kl. 9.
BitaBIZ har 2 normtidsmetoder til oprettelse af officiel arbejdstid.
En af de 2 normtidsmetoder skal aktiveres.
De 2 normtidsmetoder til officiel arbejdstid er:
Opret officiel startid og sluttid per arbejdsdag
Opret kun antal nettotimer per arbejdsdag
Normtidsmetoden aktiveres på medarbejderens politik under sektionen "arbejdsuge".
Vejledninger til normtid
📑 Officiel arbejdstid med daglig start/sluttid. Klik her.
📑 Nettotimer per ugedag. Klik her.
Hvilken betydning har valget af normtidsmetode?
Den valgte normtidsmetode bestemmer hvordan jeres medarbejdere skal redigere afvigelser til den automatisk oprettede officielle arbejdstid.
Rediger start og/eller sluttid
Rediger kun antal timer arbejdet
Løsningen er integreret med jeres fraværsløsning
Hvis der er registreret en af de nedenstående fraværstyper inden kl. 9:00, vil der ikke automatisk blive oprettet officiel arbejdstid på dagen:
sygedag, barn syg
ferie, feriefri
andet fravær (orlov, m.f.)
helligdage, weekender
minusdage (dagebank)
fridage (egen registreringstype)
Dette er beskrevet i brugervejledningerne herunder:
📑 Brugervejledning: Rediger afvigelse med start og sluttid
📑 Brugervejledning: Rediger afvigelse med antal timer
Medarbejderadgang til tidsregistrering
På politikken indstilles den tidsregistreringsmetode, som medarbejderne skal anvende, til at registrere tid efter.
Adgang til tidsregistreringsmetoden tildeles på medarbejdernes stamdatakort.
Sådan giver du medarbejdere adgang til tidsregistreringsmetoden:
Klik "Setup admin".
Klik "Rediger" ud fra medarbejderen.
Åbn sektionen "Adgang til hvilke applikationer".
Under sektionen "Tidsregistrering" vælges "Uden timebank".
💁 Medarbejdere kan først registrere og redigere arbejdstid, når de har fået adgang til tidsregistrering - uden timebank, på deres stamdatakort.
Vælges tidsregistrerinmgsmetoden "Medarbejder skal kun redigere dagens normtid hvis afvigelse", oprettes den officielle arbejdstid automatisk, fra det tidspunkt gives adgang til tidsregistrering på medarbejderens stamdatakort.
Med de 4 steps ovenfor er jeres tidsregistrering klar til at gå live 🛫
Valg af tidsregistreringsmetode
Valg af fokus på arbejdstimer
Medarbejderadgang til tidsregistrering
Oprettelse af officiel arbejdstid
💁 Vi anbefaler at den brugervejledning, der beskriver jeres valgte tidsregistreringsmetode, deles med jeres medarbejdere. Klik her! 🛩️
💁 Husk også at dele godkendervejledningen med godkender. Klik her! ✈️
Tjekliste til tidsregistrering
Nedenfor beskriver vi flere muligheder der nemt kan aktiveres til jeres tidsregistrering!
💁 Overvej om nedenstående funktioner skal aktiveres til jeres tidsregistrering.
Generelle beskeder og påmindelser
Påmindelser der har til formål at sikre et effektivt tidsregistreringsflow.
Husk at redigere
Hvis medarbejder ikke har haft redigeret sin arbejdstid de sidste X antal uger, så sendes en venlig påmindelse til medarbejder og leder.
|
ℹ️ Kan kun aktiveres til tidsregistrerings-metoden:
|
Husk at registrere
Hvis medarbejder glemmer at registrere sine timer på en arbejdsdag, så sendes en venlig påmindelse dagen efter.
💁 Der udsendes kun besked, hvis den foregående dag er en arbejdsdag og ikke er booket med fravær.
|
ℹ️ Kan aktiveres til tidsregistreringsmetoderne:
|
Live feed som påmindelse til at tjekke ud på den aktuelle dag
Når medarbejder har tjekket ind oprettes automatisk en tæller på forsiden at mobilskærmen der tæller antal timer tjekket ind og med direkte link til at tjekke ud.
|
|
EU beskeder
Beskeder der har til formål at overholde EUs tidsdirektiv.
Push besked for EUs 48 timers-regel
💁 Automatisk beskedopfølgning til godkender, hvis den gns. tid oprettet per uge overstiger et valgt antal timer i en 4 måneders periode.
|
|
Push besked for EUs hviletidsregel
💁 Hvis hviletiden på min 11 timer ikke overholdes kan der udsendes besked.
|
|
Regel for opret/rediger arbejdstid tilbage i tiden
Opret og rediger tilbage i tiden?
💁 Skal der være begrænsning på hvor langt tilbage i tiden medarbejdere skal kunne oprette og redigere deres arbejdstid?
|
|
Tidsregistrering på jobkoder
Skal tid registreres på jobkoder?
💁 Senest valgte jobkode huskes til næste gang. Hvis der er mange jobkoder er der søgefunktion.
|
|
Egne betalte pauser
Egne betalte pauser fratrækkes den registrerede arbejdstid.
💁 Pauser kan målrettes forskellige personalegrupper. Der kan oprettes flere pauser per dag.
|
|