Vælg tidsregistreringsmetode
BitaBIZ supporterer 4 tidsregistreringsmetoder til registrering af arbejdstid.
De 4 tidsregistreringsmetoder til arbejdstidsregistrering du kan vælge imellem er:
Medarbejder skal indtaste fra og til tidspunkt
Medarbejder skal indtaste antal timer
Medarbejder skal tjekke ind og ud
Medarbejder skal kun redigere dagens normtid hvis afvigelse
Tidsregistreringsmetoden en personalegruppe skal anvende vælges på medarbejdernes politik.
Sådan vælger du tidsregistreringsmetode på politikken:
Klik "Setup admin"
Klik "Moduler"
klik "Rediger" ud for politikken, eller klik "Opret ny politik"
Åbn sektionen "Tidsregistrering - uden timebank".
Vælg 1 af de 4 metoder.
Læs mere nedenfor om hvordan de enkelte tidsregistreringsmetoder virker:
Medarbejder skal indtaste fra og til tidspunkt
📑BrugervejledningMedarbejder skal indtaste timeantal
📑BrugervejledningMedarbejder skal tjekke ind og ud
📑BrugervejledningMedarbejder skal kun redigere dagens normtid hvis afvigelse
📑Brugervejledning: Rediger afvigelse med start og sluttid
📑Brugervejledning: Rediger afvigelse med antal timer
💁 Læs mere om opsætning af automatisk oprettet arbejdstid ifbm. tidsregistreringsmetode 4 under afsnittet "Redigér dagens normtid hvis afvigelse".
Klik på billedet for at se de 4 tidsregistreringsmetoder:
Ofte stillede spørgsmål:
Kan godkendelseskrav på tidsregistreringer fjernes?
ℹ️ Ja, godkendelseskrav til tidsregistreringer kan aktiveres eller frakobles på politikken.
Kan adgang til jobkoder på tidsregistreringer fjernes?
ℹ️ Ja, adgang til jobkoder kan fjernes på politikken. Dette er en god idé, hvis formålet er daglig arbejdstidsregistrering.
Er der daglig påmindelser til manglende tidsregistrering?
ℹ️ Til daglig arbejdstidsregistrering anbefaler vi, at daglig påmindelse aktiveres, hvis en arbejdsdag mangler en tidsregistrering.
💁 Når tidsregistreringsmetoden og godkenderflow er afklaret - gemmes den ønskede metode til jeres tidsregistrering på politikken. Den er herefter gældende for medarbejderne tilkoblet politikken.
Medarbejderadgang til tidsregistrering
På politikken indstilles den tidsregistreringsmetode, som medarbejderne skal anvende, til at registrere tid efter.
Adgang til tidsregistrering tildeles på medarbejdernes stamdatakort.
Sådan giver du medarbejdere adgang til tidsregistrering:
Klik "Setup admin"
Klik "Rediger" ud fra medarbejderen
Åbn sektionen "Adgang til hvilke applikationer"
Under sektionen "Tidsregistrering" vælges "Uden timebank"
💁 Medarbejdere kan først registrere, og redigere arbejdstid, når de har fået adgang til tidsregistrering - uden timebank, på deres stamdatakort.
Vælges tidsregistreringsmetoden "Medarbejder skal kun redigere dagens normtid hvis afvigelse"(Metode 4), oprettes den officielle arbejdstid automatisk, fra det tidspunkt der gives adgang til tidsregistrering, på medarbejderens stamdatakort.
Fokus på arbejdstimer
Denne indstilling bestemmer hvor meget fokus der skal være på arbejdstid.
Du kan aktivere eller deaktivere adgang til statistik på tidsregistrering
💁 Denne funktion indeholder medarbejderadgang til statistik og balancer for tidsregistrering, og hvor meget fokus der skal være på ugentlig, månedlig og årlig arbejdstid.
|
|
Redigér dagens normtid hvis afvigelse (metode 4)
Fordele ved denne metode:
Denne metode opretter automatisk tidsregistreringer, for den enkelte medarbejder, hver dag kl. 09.
Hvis denne metode vælges skal jeres medarbejdere ikke selv oprette den daglige arbejdstid.
Medarbejdere skal kun redigere den automatisk oprettede arbejdstid, hvis der er en afvigelse.
Tidsregistreringsmetoden "Redigér dagens normtid hvis afvigelse", som automatisk opretter normtiden i medarbejdernes kalender, tilkobles på medarbejderens politik under "Tidsregistrering - uden timebank", ved at gøre følgende:
Klik "Setup admin"
Klik "Moduler"
klik "Rediger" ud for politikken, eller klik "Opret ny politik"
Åbn sektionen "Tidsregistrering - uden timebank"
Vælg metoden "Redigér dagens normtid hvis afvigelse" som vist på billedet herunder:
ℹ️ Registreringsmetoden kræver oprettelse af officiel arbejdstid, for at normtiden automatisk kan oprettes hver dag kl. 9.
BitaBIZ har 2 normtidsmetoder til oprettelse af officiel arbejdstid.
De 2 normtidsmetoder til officiel arbejdstid er:
Opret officiel start- og sluttid per arbejdsdag
Opret kun antal nettotimer pr. arbejdsdag
Den officielle arbejdstid oprettes på medarbejderens politik, ved at gøre som følger:
Klik "Setup admin"
Klik "Moduler"
klik "Rediger" ud for politikken, eller klik "Opret ny politik"
Åbn sektionen "Arbejdsuge"
Vælg en af de to normtidsmetoder, som vist på billedet herunder:
Vejledninger til normtid
Læs mere om de to normtidsmetoder til oprettelse af officiel arbejdstid herunder, samt længere vejledninger:
Hvilken betydning har valget af normtidsmetode?
Den valgte normtidsmetode bestemmer hvordan jeres medarbejdere skal redigere afvigelser til den automatisk oprettede officielle arbejdstid.
Rediger start og/eller sluttid
Rediger kun antal timer arbejdet
Løsningen er integreret med jeres fraværsløsning
Hvis der er registreret en af de nedenstående fraværstyper inden kl. 9:00, vil der ikke automatisk blive oprettet officiel arbejdstid på dagen:
sygedag, barn syg
ferie, feriefri
andet fravær (orlov, m.f.)
helligdage, weekender
minusdage (dagebank)
fridage (egen registreringstype)
Dette er beskrevet i brugervejledningerne herunder:
📑 Brugervejledning: Rediger afvigelse med start- og sluttid
📑 Brugervejledning: Rediger afvigelse med antal timer
Med de 4 steps ovenfor er jeres tidsregistrering klar til at gå live!
Valg af tidsregistreringsmetode
Medarbejderadgang til tidsregistrering
Valg af fokus på arbejdstimer
Oprettelse af officiel arbejdstid
💁 Vi anbefaler at den brugervejledning der beskriver jeres valgte tidsregistreringsmetode, deles med jeres medarbejdere. Den ligger her!
💁 Husk også at dele godkendervejledningen med godkender. Den ligger her!
Tjekliste til tidsregistrering
Nedenfor beskriver vi flere muligheder der nemt kan aktiveres til jeres tidsregistrering!
💁 Overvej om nedenstående funktioner skal aktiveres til jeres tidsregistrering.
Generelle beskeder og påmindelser
Påmindelser der har til formål at sikre et effektivt tidsregistreringsflow.
Husk at redigere
Hvis medarbejder ikke har haft redigeret sin arbejdstid de sidste X antal uger, så sendes en venlig påmindelse til medarbejder og leder.
|
ℹ️ Kan kun aktiveres til tidsregistrerings-metoden:
|
Husk at registrere
Hvis medarbejder glemmer at registrere sine timer på en arbejdsdag, så sendes en venlig påmindelse dagen efter.
💁 Der udsendes kun besked, hvis den foregående dag er en arbejdsdag og ikke er booket med fravær.
|
ℹ️ Kan aktiveres til tidsregistreringsmetoderne:
|
Live feed som påmindelse til at tjekke ud på den aktuelle dag
Når medarbejder har tjekket ind oprettes automatisk en tæller på forsiden at mobilskærmen der tæller antal timer tjekket ind og med direkte link til at tjekke ud.
|
|
EU beskeder
Beskeder der har til formål at overholde EUs tidsdirektiv.
Push besked for EUs 48 timers-regel
💁 Automatisk beskedopfølgning til godkender, hvis den gns. tid oprettet per uge overstiger et valgt antal timer i en 4 måneders periode.
|
|
Push besked for EUs hviletidsregel
💁 Hvis hviletiden på min 11 timer ikke overholdes kan der udsendes besked.
|
|
Regel for opret/rediger arbejdstid tilbage i tiden
Opret og rediger tilbage i tiden?
💁 Skal der være begrænsning på hvor langt tilbage i tiden medarbejdere skal kunne oprette og redigere deres arbejdstid?
|
|
Tidsregistrering på jobkoder
Skal tid registreres på jobkoder?
💁 Senest valgte jobkode huskes til næste gang. Hvis der er mange jobkoder er der søgefunktion.
|
|
Egne betalte pauser
Egne betalte pauser fratrækkes den registrerede arbejdstid.
💁 Pauser kan målrettes forskellige personalegrupper. Der kan oprettes flere pauser per dag.
|
|