Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerSetup BitaBIZTidsregistrering - uden timebank
Tidsregistrering uden timebank: Fastansatte
Tidsregistrering uden timebank: Fastansatte

EUs tidsdirektiv, projekttid, jobkoder

Esben Hedegaard avatar
Skrevet af Esben Hedegaard
Opdateret for over 6 måneder siden

Klik: Setup admin -> Moduler > Opret ny politik eller rediger politik

Vælg tidsregistreringsmetode

BitaBIZ supporterer 4 metoder til registrering af arbejdstid.

Metoden en personalegruppe skal anvende vælges på medarbejdernes politik:

Klik på billedet for at se de 4 metoder:

Læs mere nedenfor omkring hvordan de enkelte metoder virker:

  1. Medarbejder skal indtaste fra og til tidspunkt
    📑 Brugervejledning

  2. Medarbejder skal indtaste timeantal
    📑 Brugervejledning

  3. Medarbejder skal tjekke ind og ud
    📑 Brugervejledning

  4. Medarbejder skal kun redigere dagens normtid hvis afvigelse
    ​📑 Brugervejledning: Rediger afvigelse med start og sluttid
    ​📑 Brugervejledning: Rediger afvigelse med antal timer

    💁 Læs mere om opsætning af auto-opret-arbejdstid i boksen nedenfor.

ℹ️ Godkendelseskrav til tidsregistreringer kan tilkobles eller frakobles.

ℹ️ Adgang til jobkoder kan fjernes. Det en god ide hvis formålet er daglig arbejdstidsregistrering.

ℹ️ Til daglig arbejdstidsregistrering anbefaler vi, at daglig påmindelse aktiveres hvis en arbejdsdag mangler en tidsregistrering.

💁 Når registreringsmetoden og godkenderflow er afklaret - gemmes den ønskede metode til jeres tidsregistrering på politikken. Og den er herefter gældende for medarbejderne tilkoblet politikken der har adgang til tidsregistrering.

Fokus på arbejdstimer

Indstilling der bestemmer hvor meget fokus der skal være på arbejdstid.

Aktiver eller deaktiver adgang til statistik

Medarbejderadgang til statistik og balancer.

💁 Indstilling til hvor meget fokus der skal være på ugentlig, månedlig og årlig arbejdstid.

Redigér dagens normtid hvis afvigelse

Automatisk tidsregistrering

Hvis denne metode vælges skal jeres medarbejdere ikke selv oprette den daglige arbejdstid.

De skal kun redigere den automatisk oprettede arbejdstid hvis der er en afvigelse.

ℹ️ Registreringsmetoden kræver tilkobling af officiel arbejdstid. Fordi det er normtiden der automatisk oprettes hver dag kl. 9.

BitaBIZ har 2 normtidsmetoder. En af de 2 metoder skal aktiveres:

  1. Opret officiel startid & sluttid per ugedag

  2. Opret kun antal nettotimer per ugedag

Vejledninger til normtid

📑 Officiel arbejdstid med daglig start/sluttid. Klik her.

📑 Nettotimer per ugedag. Klik her.

Hvilken betydning har valget af normtidsmetode?

Den valgte metode bestemmer hvordan jeres medarbejdere skal redigere afvigelser til den officielle arbejdstid.

Løsningen er integreret med jeres fraværsløsning

Dage med fravær bliver ikke booket med arbejdstid:

  • sygedag, barn syg

  • ferie, feriefri

  • andet fravær (orlov, m.f.)

  • helligdage, weekender

  • minusdage (dagebank)

Det er beskrevet i brugervejledningen:

Medarbejderadgang til tidsregistrering

Adgang til tidsregistrering gives via medarbejdernes stamdatakort:

💁 Medarbejdere kan først registrere og redigere arbejdstid, når de har fået adgang til tidsregistrering på deres stamdatakort.

Vælges metoden "Medarbejder skal kun redigere dagens normtid hvis afvigelse", oprettes den officielle arbejdstid automatisk fra det tidspunkt, der tilføjes adgang til tidsregistrering på medarbejderens stamdatakort.

💁 Vi anbefaler, at de globale standardindstillinger for tidsregistrering automatisk giver adgang til alle nye medarbejdere. Læs mere her.

Med de 4 steps ovenfor er jeres tidsregistrering klar til at gå live 🛫

💁 Vi anbefaler at den brugervejledning, der beskriver jeres valgte registreringsmetode, deles med jeres medarbejdere. Klik her! 🛩️

💁 Husk også at dele jeres godkendervejledning. Den ligger her! ✈️

⬇️ Nedenfor beskriver vi flere muligheder der nemt tilkobles jeres tidsregistrering!

Tjekliste

Skal nogle af funktionerne nedenfor tilkobles jeres Tidsregistrering?

Beskeder

Beskeder der har til formål at sikre et effektivt tidsregistreringsflow.

Husk at redigere

Hvis medarbejder ikke har haft redigeret sin arbejdstid de sidste X antal uger, så sendes en venlig påmindelse til medarbejder og leder.

ℹ️ Kan aktiveres til Rediger afvigelse

Husk at registrere

Hvis medarbejder glemmer at registrere sine timer, så sendes en venlig påmindelse dagen efter.

💁 Der udsendes kun besked, hvis den foregående dag er en arbejdsdag og ikke er booket med fravær.

ℹ️ Kan aktiveres til:

  • Fra/til tidspunkt

  • Kun timer

  • Tjek ind/ud

Husk at tjekke ud

Når medarbejder har tjekket ind oprettes automatisk en tæller på forsiden at mobilskærmen der tæller antal timer tjekket ind og med direkte link til at tjekke ud.


ℹ️ Kan aktiveres til Tjek ind/ud

EU beskeder

Beskeder der har til formål at EUs tidsdirektiv overholdes.

Push besked: EUs 48 timers regel

💁 Automatisk beskedopfølgning til godkender, hvis den gns. tid oprettet per uge overstiger et valgt antal timer i en 4 måneders periode.

Push besked: EUs hviletidsregel

💁 Hvis hviletiden på min 11 timer ikke overholdes kan der udsendes besked.

Jobkoder, pauser og regel for opret/rediger tilbage i tiden

Opret og rediger tilbage i tiden?

💁 Skal der være begrænsning på hvor langt tilbage i tiden medarbejdere skal kunne oprette og redigere deres arbejdstid?

Skal tid registreres på jobkoder?

💁 Senest valgte jobkode huskes til næste gang. Hvis der er mange jobkoder er der søgefunktion.

Egne betalte pauser fratrækkes den registrerede arbejdstid.

💁 Pauser kan målrettes forskellige personalegrupper.

Besvarede dette dit spørgsmål?