Spring videre til hovedindholdet

Tidsregistrering: med timebank

EUs tidsdirektiv med Flextid (tjek ind/ud) & afvigelsesregistrering

Ulrik Baadsgaard Christensen avatar
Skrevet af Ulrik Baadsgaard Christensen
Opdateret i går

Afklaring af timebank-metode

BitaBIZ supporterer 2 metoder til tidsregistrering med timebank.

De 2 tidsregistreringsmetoder til arbejdstidsregistrering, du kan vælge imellem er:

1. Afvigelsesregistrering (EU-compliant)

  • Medarbejderen registrerer kun afvigelser som overarbejde, afspadsering og fravær.

  • Den forventede arbejdstid justeres automatisk på baggrund af registrerede afvigelser.

  • Timebanken opdateres ud fra de registrerede afvigelser.

Klik på billedet for at se løsningen:

Egnet til:
Personale med fast arbejdstid, hvor der kun er behov for at registrere ændringer i arbejdstiden.

2. Daglig registrering via tjek ind/ud (Flextid, EU-compliant)

  • Medarbejderen registrerer sin daglige arbejdstid ved at tjekke ind og ud.

  • Den faktiske arbejdstid sammenlignes med normtiden for dagen.

  • Timebanken opdateres automatisk baseret på plus/minus tid.

Klik på billedet for at se metoden:

Egnet til:
Personale med flextid eller variabel arbejdstid.

Tidsregistreringsmetoden, en personalegruppe skal anvende, aktiveres på medarbejdernes politik:

  1. Klik "Setup admin".

  2. Klik "Moduler".

  3. Klik "Rediger" ud fra den ønskede politik.

  4. Åbn sektionen "Tidsregistrering - med timebank".

  5. Vælg herunder den ønskede tidsregistreringsmetode.

💁 Når tidsregistreringsmetoden er afklaret - gemmes den ønskede metode til jeres tidsregistrering på politikken. Og den er herefter gældende for medarbejderne tilkoblet politikken.

Vælg normtidsmetode (påkrævet for EU-compliant metoder)

BitaBIZ har 2 normtidsmetoder til oprettelse af officiel arbejdstid.

ℹ️ Du skal vælge en af de 2 normtidsmetoder for at kunne anvende Tidsregistrering - med timebank der beregner arbejdstiden iht. EUs arbejdstidsdirektiv.

De 2 normtidsmetoder til officiel arbejdstid er:

  1. Opret officiel starttid og sluttid per arbejdsdag
    💁 Anvend denne metode til personalegrupper der har en fast arbejdstidsplan, der ikke ændrer sig meget.

  2. Opret kun antal nettotimer per arbejdsdag
    💁 Anvend denne metode til personalegrupper der ikke har en fast arbejdstidsplan ved at indtaste den gennemsnitlige daglige arbejdstid på ugentlig basis.

Normtidsmetoden aktiveres, på medarbejderens politik, under sektionen "Arbejdsuge".

Sådan finder du disse indstillinger:

  1. Klik "Setup admin".

  2. Klik "Moduler".

  3. Klik "Rediger" ud fra den ønskede politik.

  4. Åbn sektionen "Arbejdsuge".

Vejledninger til normtidsmetoder

📑 Officiel arbejdstid med daglig start/sluttid. Klik her.

📑 Nettotimer per ugedag. Klik her.

Medarbejderadgang til tidsregistrering - med timebank

På politikken indstilles den tidsregistreringsmetode, som medarbejderne skal anvende, til at registrere tid efter.

Adgang til tidsregistrering tildeles på medarbejdernes stamdatakort.

Sådan giver du medarbejdere adgang til tidsregistrering:

  1. Klik "Setup admin".

  2. Klik "Rediger" ud fra medarbejderen.

  3. Åbn sektionen "Adgang til hvilke applikationer".

  4. Under sektionen "Tidsregistrering" vælges "Med timebank".

💁 Medarbejdere kan først registrere og redigere arbejdstid, når de har fået adgang til tidsregistrering på deres stamdatakort.

Med de 3 steps ovenfor er jeres tidsregistrering klar til at gå live.

  • Valg af registreringsmetode

  • Valg af normtidsmetode

  • Medarbejderadgang til tidsregistrering

💁 Vi anbefaler, at den brugervejledning der beskriver jeres valgte registreringsmetode, deles med jeres medarbejdere.📑Klik her!

💁 Husk også at dele jeres godkendervejledning, med jeres godkendere.

⬇️ Nedenfor beskriver vi flere muligheder, der nemt tilkobles jeres tidsregistrering!

Tjekliste til tidsregistrering

Nedenfor beskriver vi flere muligheder der nemt kan aktiveres til jeres tidsregistrering!

💁 Overvej om nedenstående funktioner skal aktiveres til jeres tidsregistrering.

Generelle beskeder og påmindelser

Push besked for påmindelse om at registrere timer

Hvis medarbejder glemmer at registrere sine timer, så sendes en venlig påmindelse dagen efter.

💁 Beskeden hjælper medarbejderne med at huske registrering af arbejdstid.

ℹ️ Gælder kun flextid

Live feed som påmindelse til at tjekke ud på den aktuelle dag

Når medarbejder har tjekket ind oprettes automatisk en tæller på forsiden af mobilskærmen, der tæller antal timer tjekket ind og med direkte link til at tjekke ud.

ℹ️ Gælder kun flextid

EU beskeder

Push besked for EU's 48 timers-regel

EU's 48 timers regel

💁 Automatisk påmindelse til godkender og medarbejder hvis den gns. tid oprettet per uge overstiger et valgt antal timer i en 4 måneders periode.

Push besked for EU's hviletidsregel

EU's hviletidsregel

💁 Hvis hviletiden på min 11 timer ikke overholdes, udsendes der en påmindelse.

Jobkoder på overarbejde

Skal medarbejdere have adgang til at registrere overarbejde på jobkoder med en faktor?

📑Vejledning. Klik her!

💁 Overarbejds-jobkoder anvendes, hvis overarbejdstimerne skal aktivere en anden faktor end 1:1. For eksempel 1:2.

Udbetaling af timebankssaldi

Skal medarbejderne have adgang til at anmode om udbetaling af optjente timer i timebanken?

💁 Adgang til udbetaling er en indstilling på politikken.

  1. Klik "Setup admin".

  2. Klik "Moduler".

  3. Klik "Rediger" ud fra politikken

  4. Åbn sektionen: "Tidsregistrering - med timebank".

  5. Gå ned til "Timebank indstilling".

  6. Her kan du aktivere indstillingen: "Adgang til at anmode om udbetaling af timebank saldo".

Max flextid plus timer per dag

Skal der være et maksimum på, hvor mange plustimer jeres medarbejdere kan optjene til timebanken per arbejdsdag?

ℹ️ Maksimumsgrænsen per dag indstilles på politikken

  1. Klik "Setup admin"

  2. Klik "Moduler"

  3. Klik "Rediger" ud fra politikken

  4. Åbn sektionen "Arbejdsuge"

  5. Under sektionen "Timer per dag" indsættes "Max. plus timer"

💁 Hvis medarbejder registrerer flere plus timer end maksimums-grænsen på dagen, får medarbejder besked om at timebanken kun opdateres med maksimum antal timer, f.eks. 2 timer.

Se herunder, hvordan du opsætter den daglige arbejdstid:

ℹ️ Gælder kun flextid

Egne betalte pauser

Egne betalte pauser fratrækkes den registrerede arbejdstid.

💁 Pauser kan målrettes specifikke personalegrupper.

Fast optjening af timer til Timebanken

Timebank saldoen kan tilkobles fast optjening per år, kvartal eller måned.

Dette opsættes på medarbejderens politik:

  1. Klik "Setup admin".

  2. Klik "Moduler".

  3. Klik "Rediger" ud fra den ønskede politik.

  4. Åbn sektionen "Tidsregistrering - med timebank".

  5. Gå ned til "Timebank indstilling".

  6. Vælg her fast eller ingen optjening.

📑Vejledning. Klik her!

Besvarede dette dit spørgsmål?