Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerSetup BitaBIZMeddelelser & Regler
Tidsregistrering (EUs tidsdirektiv)
Tidsregistrering (EUs tidsdirektiv)

48 timersreglen, vælg fokus på arbejdstid, beskedflow, rediger tilbage i tiden, m.f.

Esben Hedegaard avatar
Skrevet af Esben Hedegaard
Opdateret for over 2 måneder siden

Klik: Setup Admin -> Moduler -> Meddelelser og regler >
Tidsregistrering (EU-tidsdirektiv)

Opnå et effektivt tidsregistreringsflow

Beskeder der har til formål at sikre et effektivt tidsregistreringsflow.

En ting er at vælge en tidsregistreringsmetode.

En anden ting er om den bliver anvendt.

Derfor har BitaBIZ en række beskeder der er målrettet den tidsregistreringsmetode der anvendes. Formålet er at sikre at jeres tidsregistreringsflow vedligeholder sig selv automatisk.

Beskeder der har til formål at EUs tidsdirektiv overholdes.

Kort fortalt om EU direktivet:

  • Alle medarbejdere på det danske arbejdsmarked skal have adgang til at registrerer deres arbejdstid.

  • Arbejdsgiver skal overvåge at medarbejdere ikke arbejder mere end max 48 timer per uge set over et gennemsnit på 4 måneder.

  • Arbejdsgiver skal sikre at medarbejder har en hviletid på minimum 11 timer.
    ℹ️ Der er en vigtig undtagelse til 11 timersreglen. Undtagelsen er hvis medarbejder selv har planlagt arbejdet og det udføres hjemmefra så er reglen ikke gældende.

Meddelelser

Husk at registrere

Måske den vigtigste besked ift. at opnå et tidsregistreringsflow der vedligeholder sig selv.

Hvis jeres medarbejdere ikke registrerer deres arbejdstid så overholdes EUs tidsdirektiv ikke.

Når beskeden "Husk at registrere" aktiveres får medarbejder en venlig påmindelse om at huske at registrere sin arbejdstid eller melde fravær, hvis det blev glemt i går.

Beskeden skal aktiveres "globalt":

Men dertil skal beskeden også aktiveres på politikniveau. Fordi der kan være personalegrupper der ikke skal have beskeden. Eksempelvis studiemedhjælpere der kun arbejder eksempelvis 2 dage om ugen:

Beskeden anvendes til følgende tidsregistreringsmetoder:

Tidsregistrering - med timebank:

Flextid: Medarbejder skal dagligt tjekke ind og ud

Tidsregistrering - uden timebank:

Medarbejder skal dagligt indtaste fra og til tidspunkt
📑 Brugervejledning

Medarbejder skal dagligt indtaste timeantal
📑 Brugervejledning

Medarbejder skal dagligt tjekke ind og ud
📑 Brugervejledning

Husk at tjekke ud

Det at huske at tjekke ud. Det glemmer man nogen gange. Det behøver ikke være sådan.

Aktiver BitaBIZ live-feed, så kan man nemt tjekke ud direkte fra mobilens startskærm.

Adgang til live-feed aktiveres "globalt" under Notifikationer:

ℹ️ Når live feed aktiveres, så får medarbejder automatisk adgang. Og næste gang de tjekker ind aktiveres live feed på deres mobilstartskærm.

ℹ️ Første gang Live feed aktiveres, vil der komme et valg om at tillade liveaktiviteter fra BitaBIZ, her skal der vælges "tillad" for at benytte Live feed.

Beskeden anvendes til følgende tidsregistreringsmetoder:

Tidsregistrering - med timebank:

Flextid: Medarbejder skal dagligt tjekke ind og ud

Tidsregistrering - uden timebank:

Medarbejder skal dagligt tjekke ind og ud
📑 Brugervejledning

Husk at redigere

Når metoden "Redigér dagens normtid hvis afvigelse" er valgt skal jeres medarbejdere ikke aktivt registrere sin arbejdstid hver dag. Det sker automatisk.

Når beskeden aktiveres får medarbejder og/eller godkender en venlig påmindelse efter valgt antal uger hvis medarbejder ikke har redigeret sin arbejdstid inden for den valgte periode. Efter følgende regler:

  • For den valgte periode har medarbejder ikke redigeret sin tid

  • Perioden starter forfra hvis der oprettes en afvigelse (Fravær). Fravær tæller som redigering.

  • Når en påmindelse udsendes starter perioden forfra. Der udsendes ikke flere påmindelser indtil medarbejder redigere sin arbejdstid.

  • En medarbejder der får adgang til en politik med beskeden tilkoblet. Perioden starter fra første dag arbejdstid oprettes automatisk.

Beskeden skal aktiveres "globalt".

Der er én selvstændig besked til medarbejder og én til godkender.

Man kan eksempelvis indstille at medarbejder orienteres hvis igen redigering af arbejdstid inden for de seneste 7 dage.

Og orientere godkender hvis ingen redigering efter 30 dage.

Beskeden skal også aktiveres på politikniveau.

Fordi der kan være personalegrupper (politikker) der ikke skal have beskeden.

Beskeden anvendes kun hvis automatisk oprettelse af dagens normtid er aktiveret

Tidsregistrering - uden timebank:

Medarbejder skal kun redigere dagens normtid hvis afvigelse
​📑 Rediger afvigelse med start og sluttid
​📑 Rediger afvigelse med antal timer

Regler

Vælg fokus på arbejdstid

Indstilling der bestemmer hvor meget fokus der skal være på arbejdstid.

Aktiver eller deaktiver adgang til statistik

Medarbejderadgang til statistik og balancer.

💁 Indstilling til hvor meget fokus der skal være på ugentlig, månedlig og årlig arbejdstid.

Fjern statistikker og balancebokse

Statistikker om arbejdstimer og balancebokse, som vist herover, kan fjernes ved at slå "aktiver saldi" fra på medarbejdernes politik.

Begræns redigering af tidsregistreringer tilbage i tiden

Med denne funktion kan administrator sætte en tidsbegrænsning på medarbejdernes mulighed for at oprette eller redigere tidsregistreringer tilbage i tiden, hvilket er med til at sikre præcise og pålidelige data.

Beskeden skal aktiveres "globalt":


EUs arbejdstidsdirektiv: 48 & 11 timers reglen

48 timers reglen:

  • 48 timers reglen gælder for alle på det danske arbejdsmarked.

  • Hvis reglen bliver brudt kan den berørte medarbejder være berettiget til kompensation.

  • Sygedage, ferie, orlov og helligdage tæller ikke med i beregningsgrundlaget. Det er udelukkende den registrerede arbejdstid inkl. overarbejde der er beregningsgrundlag for 48 timers reglen.

Beskeden skal aktiveres "globalt" og er gældende for alle brugere på jeres konto.

Når 48 timers reglen aktiveres til jeres arbejdstidsregistrering, anbefaler vi at beskeden aktiveres før de 48 timer rammes.

Fordi ved 48 timer er det for sent. Aktivér derfor reglen ved 46 timer eller 47 timer så der er tid til at finde en løsning med medarbejder:

Fra HR Statistik -> Rapporter føres det til log hvem der har modtaget besked om 48 timers reglen.

11 timers reglen (hviletid)

Reglen tjekker sluttidspunkt dag 1. Og starttidspunkt dag 2. Hvis der er mindre end 11 timer imellem de 2 tidspunkter udsendes beskeden.

11 timers reglen skal ikke aktiveres hvis:

  1. jeres medarbejdere må arbejde hjemmefra og gør dette eksempelvis om aftenen. Så kan et par arbejdstimer om aftenen og arbejdsstart næste dag eksempelvis kl. 8 aktivere reglen. I tilfælde hvor medarbejder kan selvtilrettetægge deres arbejdstid. Eksempelvis via hjemmearbejde om aftenen. Så er 11 timers reglen ikke gældende.

  2. arbejdstid afregnes via nettotimer. Når nettotimer anvendes er der ikke et officielt start og sluttidspunkt for arbejdsdagen. Og derfor kan 11 timers reglen ikke anvendes.

Beskeden skal aktiveres "globalt" og er gældende for alle brugere på jeres konto:

Fra HR Statistik -> Rapporter føres det til log hvem der har modtaget besked om 11 timers reglen.

Besvarede dette dit spørgsmål?