Spring videre til hovedindholdet

Microsoft Entra ID (Active Directory) integration til BitaBIZ

Aktivér Single Sign-on (SSO) og automatisk brugeradministration (provisioning) til BitaBIZ via Microsoft Entra ID.

Esben Hedegaard avatar
Skrevet af Esben Hedegaard
Opdateret i denne uge

BitaBIZ integration til Microsoft Entra ID (AD)

Automatisk brugeradministration, sikker login og fuld synkronisering.

Med BitaBIZ’ integration til Microsoft Entra ID (Active Directory) får I en komplet, automatiseret løsning til brugeradministration og sikker adgangsstyring. Integrationens funktioner optimerer hele medarbejderrejsen — fra onboarding til offboarding — og sikrer en mere effektiv og sikker drift.

Fordele ved integrationen

Automatiseret brugeradministration

  • Automatisk onboarding og offboarding af medarbejdere fra jeres Entra ID til BitaBIZ

  • Ingen manuel oprettelse eller nedlukning af brugere

  • Mindre administrativt arbejde og færre fejl

Automatisk synkronisering af stamdata

  • BitaBIZ opdateres automatisk med medarbejderdata fra jeres Entra ID

  • Stamdata som jobtitel, afdeling, mobilnummer, leder m.m. holdes løbende synkroniseret

  • Ensartede og altid opdaterede data på tværs af systemerne

Nem og sikker adgang (Single Sign-on)

  • Adgang til BitaBIZ med ét klik direkte fra Microsoft 365

  • Single Sign-on (SSO) fra mobilapp, webportal og Microsoft 365

  • Medarbejderne logger ind med deres eksisterende Microsoft-konto — ingen ekstra adgangskode nødvendig

Sådan oprettes integrationen

  1. Hent BitaBIZ enterprise Entra ID applikationen fra Microsoft Market Place
    🔗 Klik her!

  2. Følg installationsvejledningerne i FAQ'en nedenfor.

Værd at vide

ℹ️ Login via Entra ID
Når BitaBIZ Entra ID-applikationen er installeret og konfigureret, logger medarbejderne ind i BitaBIZ med deres eksisterende Microsoft Entra ID-adgangskode.

ℹ️ Automatisk synkronisering af medarbejderdata
Når Provisioning er aktiveret, synkroniseres stamdata løbende fra jeres Entra ID til BitaBIZ.


Medarbejdere bliver automatisk on-boarded og off-boarded, helt uden manuel håndtering.

FAQ

Sådan oprettes integration til Microsoft Active Directory (Entra ID)

BitaBIZ har en præ-konfigureret Entra ID (Active directory) app. Den anvendes til at integrere jeres BitaBIZ konto til Microsoft 365.

Appen anvendes til at oprette følgende BitaBIZ integrationer:

Guide til at tilføje BitaBIZ Applikationen til jeres Entra ID

1. Gå til Azure portalen. Klik på Entra ID Active Directory ikonet i menuen til venstre.

2. Vælg Enterprise Applications fra Manage sektionen.

3. Vælg All applications -> + New application.

4. Gør følgende:

  1. Skriv BitaBIZ i søgefeltet

  2. Vælg BitaBIZ fra resultat-listen

  3. Klik Create for at tilføje BitaBIZ applikationen til Entra ID Active Directory.

ℹ️ BitaBIZ enterprise applikationen er nu tilføjet jeres Entra ID (Active Directory)!

💁 Når appen er installeret skal den konfigureres til de integrationer jeres virksomhed vil anvende.

Følg disse Microsoft installationsvejledninger:

Når vi aktiverer user provisioning. Hvordan virker den automatiske brugeradministration der bliver tilkoblet / automatiseret?

Når BitaBIZ bliver integreret til jeres Entra ID og user provisioning er aktiveret til integrationen. Så on-boardes og off-boardes jeres medarbejdere automatisk til/fra BitaBIZ.

Der er en bruger administrativ process i BitaBIZ der skal håndteres for henholdsvis on-boarding og off-boarding af medarbejdere når integrationen er aktiveret.

Det er vigtigt at vores vejledninger for henholdsvis on-boarding og off-boarding følges af jeres HR / Administration:

Hvilke stamdata på vores medarbejdere kan vi automatisk få oprettet i BitaBIZ på vores medarbejdere?

Vælg hvilke stamdata der skal synkroniseres med BitaBIZ?

Når du opsætter og aktiverer provisioning, vil alle understøttede bruger-stamdata-attributter som standard blive synkroniseret med BitaBIZ.

Følgende attributter understøttes:

Entra ID AD-attribut

BitaBIZ attribut

userPrincipalName

Brugernavn

givenName

Fornavn

surname

Efternavn

jobTitle

Jobtitel

department

Afdeling

manager

Direkte godkender

Not(IsSoftDeleted)

Aktiv

userPrincipalName

Email

mobile

Mobilnummer

telephoneNumber

Telefon (kontor)

country

Land/region/kalendergruppe

💁 Attributterne i tabellen ovenfor er som standard tilkoblet provisioning-mappet.

Følgende attributter er obligatoriske:

Azure AD-attribut

BitaBIZ attribut

userPrincipalName

Brugernavn

givenName

Fornavn

surname

Efternavn

Not(IsSoftDeleted)

Aktiv

userPrincipalName

Email

💁 Attributterne i tabellen ovenfor må ikke slettes i provisioning-mappet.

Sådan tilføjer eller sletter du attributter til synkronisering med BitaBIZ

Gå til Provisioning-sektionen i din BitaBIZ Enterprise-applikation:

Klik: Provisioning → Edit attribute mappings

Open Mappings -> click Provision to go to the Attribute mapping section:

In the Attribute mapping section you can either delete or add attributes for synchronization.

Delete attribute for synchronization:

Click delete next to the attributes you don't want to synchronize with BitaBIZ:

In this example the synchronization of manager is deleted.

Save the Attribute mapping:

💁 The mapping is now saved and manager are no longer synchronized with BitaBIZ.

Add attribute for synchronization:

Click Add New Mapping

In Edit Attribute Select the Source attribute and Target attribute and click OK. Keep the other settings as shown below.

Source attribute is the attribute on the user profile in your Azure AD

Target attribute is the attribute on the user profile in BitaBIZ

In this example the synchronization of department is added to the provisioning:

Save the Attribute mapping:

💁 The mapping is now saved and department is synchronized with BitaBIZ.

Hvad sker der, når manager-/godkenderflow fra Entra ID (Active Directory) aktiveres i jeres BitaBIZ-app?

Når I aktiverer godkenderflowet fra Entra ID (Active Directory) til BitaBIZ, bliver godkenderflowet på jeres BitaBIZ-konto automatisk synkroniseret 1:1 med managerstrukturen i Entra ID.


Det betyder, at grupper og afdelinger i BitaBIZ ikke anvendes som grundlag for godkenderflowet.

Sådan fungerer synkroniseringen

1. Manager-rollen fra Entra ID → Approver-rolle i BitaBIZ

Alle medarbejdere, der er markeret som Manager i Entra ID, tildeles automatisk rollen Approver i BitaBIZ.

2. Medarbejdere får automatisk deres Entra ID-manager som godkender

BitaBIZ tildeler automatisk medarbejderens manager fra Entra ID som direkte godkender i BitaBIZ.


Godkenderen vises på medarbejderens profil under:
Roller > Direkte godkender

Udvidelse af godkenderflow i BitaBIZ

I kan vælge at udvide godkenderflowet i BitaBIZ, selvom Entra ID-godkenderflowet er aktivt.


Tilføj afdelingsgodkendere

I kan tilføje godkendere, der ikke er managers i Entra ID, men som skal godkende for specifikke grupper eller afdelinger i BitaBIZ.

Sådan tilføjer I en afdelingsgodkender:

  1. Åbn medarbejderprofilen

  2. Gå til Roller

  3. Markér Approver

  4. Vælg de Grupper/Afdelinger, som medarbejderen skal godkende for

  5. Klik Gem

💁 Hint

Hvis en medarbejder kun skal godkendes af sin Entra ID-manager, kan I vælge dette.


I så fald vil en tilføjet afdelingsgodkender ikke blive tilknyttet som godkender for denne medarbejder.

Self approver-rolle

Hvis en medarbejder ikke skal have en godkender til at håndtere anmodninger – men medarbejderen har en manager i Entra ID – kan I gøre medarbejderen til Self approver.

Dette betyder:
✔ Godkenderflowet fra Entra ID ignoreres for denne medarbejder
✔ Medarbejderen godkender sine egne anmodninger

Self-approver aktiveres ved at vælge rollen Selfapprover på medarbejderens profil:

Roller i BitaBIZ

For mere information om godkender-rollen og andre roller i BitaBIZ.

Sådan fornyer I Single Sign-On certifikatet (SAML-certifikat)

Når jeres Single Sign-On-certifikat udløber, skal det fornyes i både Entra ID (Azure Active Directory) og i jeres BitaBIZ-konfiguration.

Følg guiden her for at gennemføre fornyelsen korrekt.

Under udrulning af certifikatet og opdateringen i BitaBIZ vil der være en kort periode, hvor brugerne ikke kan logge ind. Planlæg derfor opdateringen udenfor spidsbelastning.

Trin-for-trin: Forny SSO-certifikatet i Entra ID

1. Åbn jeres BitaBIZ Enterprise-applikation i Azure

Gå til Entra ID Portal, og naviger til den Enterprise-applikation, der bruges til jeres BitaBIZ SSO-integration.

2. Gå til Single Sign-On

I applikationens venstremenu vælger I Single sign-on.

3. Redigér SAML-certifikater

Find sektionen SAML Certificates, og klik på Edit.

4. Opret et nyt certifikat

Klik på + New Certificate, vælg en udløbsdato på op til 3 år, og klik derefter Save.

5. Aktivér det nye certifikat

Klik på ikonet med de tre prikker ud for det nyoprettede certifikat, og vælg Make certificate active.
Dette ruller automatisk over fra det gamle til det nye certifikat.

6. Download Base64-certifikatet

Download filen Certificate (Base64).

7. Kopiér certifikatets indhold

Åbn certifikatet i Notepad eller en anden teksteditor.
Kopiér hele indholdet – inklusive:

-----BEGIN CERTIFICATE-----
...certifikatdata...
-----END CERTIFICATE-----

  1. Log ind i BitaBIZ som Setup admin

  2. Gå til Setup admin → Integration → Microsoft Entra ID SSO

  3. Indsæt certifikatteksten i SSO-konfigurationen

  4. Klik Save Entra ID SSO

Det nye certifikat er nu aktivt i jeres BitaBIZ-løsning.

Hvordan styrer Entra ID (AD) jeres brugere i BitaBIZ?

Oprettelse, opdatering og sletning af brugere via SCIM-provisioning

Introduktion

Denne FAQ beskriver, hvordan jeres Entra ID (AD) automatisk administrerer brugere i BitaBIZ gennem SCIM-provisioning. Her får I et samlet overblik over, hvad der sker, når en bruger oprettes, opdateres, suspenderes (soft delete) eller slettes permanent (hard delete) i Entra ID, og hvordan disse ændringer påvirker brugerens profil, adgang og datahistorik i BitaBIZ.

BitaBIZ SCIM-request-skema

Attributmapping mellem BitaBIZ og Entra ID (AD)

Attribut (navn i BitaBIZ)

Attribut (navn i Entra ID)

Opret – ny bruger

Patch – opdater bruger

(blank)

id

Y

N

(blank)

externalId

N

N

Efternavn

name.familyName

Y

Y

Fornavn

name.givenName

Y

Y

LoginName

userName

Y

Y

Jobtitel

title

Y

Y

Afdeling

department

Y

Y

Godkendes af

manager

Y

Y

Mobilnummer

phoneNumbers[type eq "mobile"].value

Y

Y

Telefon (kontor)

phoneNumbers[type eq "work"].value

Y

Y

E-mail

emails[type eq "work"].value

Y

Y

Land / region

addresses[type eq "work"].country

N

Y

Opret bruger

Når en bruger tilføjes til BitaBIZ Enterprise-applikationen i Entra ID (AD), bliver brugeren oprettet eller opdateret i BitaBIZ:

  • Brugeren oprettes i BitaBIZ med e-mail, fornavn og efternavn.

  • Yderligere attributter valgt til synkronisering opdateres også (fx afdeling, leder, jobtitel, mobilnummer, kontortelefon).

  • Hvis brugeren allerede findes fra en tidligere CSV-import, opdateres profilen automatisk med data fra Entra ID.

Bemærk:
Hvis brugeren tidligere er blevet soft-deleted via provisioning, aktiveres brugeren igen — inkl. historiske data.

Opdater bruger

Når I foretager ændringer i en brugerprofil i Entra ID (AD), opdateres brugerens profil automatisk i BitaBIZ.

Følgende attributter opdateres:

  • Fornavn

  • Efternavn

  • Jobtitel

  • Afdeling

  • Leder

  • Mobiltelefon

  • Kontortelefon

  • E-mail / brugernavn

  • Land

Hard delete

Når en bruger slettes permanent fra Entra ID (AD), bliver brugeren hard deleted i BitaBIZ.

Ved hard delete:

  • Brugeren markeres som inaktiv med dags dato som fratrædelsesdato

  • Brugeren mister adgang til BitaBIZ

  • E-mail/brugernavn slettes i BitaBIZ

  • En ny bruger med samme e-mail kan frit oprettes igen

  • Hvis en bruger med samme e-mail genskabes i Entra ID, oprettes der en ny unik bruger i BitaBIZ

Bemærk:
Manuel inaktivering af en bruger i BitaBIZ følger samme regler som hard delete.

Soft delete

Når en bruger suspenderes eller fjernes fra provisioning i Entra ID (AD), bliver brugeren soft deleted i BitaBIZ.

Ved soft delete:

  • Brugeren markeres som inaktiv med dags dato som fratrædelsesdato

  • Brugeren mister adgang

  • E-mail/brugernavn slettes ikke

  • En ny bruger med samme e-mail kan ikke oprettes

  • Hvis brugeren genaktiveres i Entra ID, aktiveres brugeren igen i BitaBIZ — inkl. historik

Hvordan flytter vi medarbejdere til en ny Microsoft Entra ID (AD) tenant?

Sådan håndterer I flytning, når Single Sign-on og Provisioning er aktiveret i BitaBIZ.

Introduktion

Hvis jeres organisation flytter medarbejdere til en ny Microsoft Entra ID (AD) tenant, og I allerede bruger Single Sign-on (SSO) og SCIM-provisioning i BitaBIZ, skal integrationerne sættes op igen på den nye tenant.


Her finder I en oversigt over, hvad I skal gøre i to typiske scenarier:

  1. medarbejderne får ny e-mailadresse, eller

  2. medarbejderne beholder samme e-mailadresse.

Scenarie 1: Medarbejdere flyttes til ny Entra ID tenant og får en ny e-mailadresse

I dette scenarie skal der oprettes en helt ny SSO- og Provisioning-integration på den nye Entra ID tenant.

Gør følgende:

1. Deaktiver provisioning på den gamle Microsoft tenant

  • Åbn Entra ID Active Directory → Enterprise applications

  • Vælg BitaBIZ Enterprise-applikationen

  • Gå til Provisioning

  • Klik Stop provisioning

2. Deaktiver Single Sign-on i BitaBIZ

  • Gå til Setup admin → Integrationer

  • Slå Single Sign-on fra under sektionen Microsoft Entra ID AD SSO

3. Opdater medarbejdernes nye e-mailadresser i BitaBIZ

  • Gå til Setup admin

  • Klik Rediger ud for medarbejderen

  • Opdater den nye e-mailadresse

  • Klik Gem medarbejder

4. Opret integrationen til SSO og Provisioning på den nye Entra ID tenant

  • Følg guiden: Klik her (indsæt jeres link)

Scenarie 2: Medarbejdere flyttes til ny Entra ID tenant og beholder samme e-mailadresse

I dette scenarie er processen lidt enklere, da e-mailadressen ikke skal ændres i BitaBIZ.
I skal stadig oprette en ny SSO- og Provisioning-integration på den nye tenant.

Gør følgende:

1. Deaktiver provisioning på den gamle Microsoft tenant

  • Åbn Entra ID Active Directory → Enterprise applications

  • Vælg BitaBIZ Enterprise-applikationen

  • Gå til Provisioning

  • Klik Stop provisioning

2. Deaktiver Single Sign-on i BitaBIZ

  • Gå til Setup admin → Integrationer

  • Slå Single Sign-on fra under sektionen Microsoft Entra ID AD SSO

3. Opret integrationen på den nye Entra ID tenant

  • Følg guiden: Klik her (indsæt jeres link)

Opsætning af Single Sign-on (SSO) og Provisioning for flere selskaber i Microsoft Entra ID

Introduktion

Hvis jeres Microsoft Entra ID (AD) rummer flere selskaber, og hvert selskab har sin egen BitaBIZ-konto, skal SSO og Provisioning opsættes pr. selskab.
Denne guide viser, hvordan I håndterer opsætningen korrekt, så hver medarbejder kun får adgang til den rigtige BitaBIZ-konto.

Sådan fungerer SSO og Provisioning pr. selskab

1. Installer BitaBIZ-appen én gang pr. selskab

Hvert selskab skal have sin egen BitaBIZ Enterprise-app i Microsoft Entra ID.

2. Opret én AD-gruppe pr. selskab

AD-gruppen definerer, hvilke medarbejdere der:

  • kan logge ind via SSO

  • synkroniseres via Provisioning

  • hører til det specifikke selskabs BitaBIZ-konto

3. Tilføj AD-gruppen til selskabets BitaBIZ Azure-app

Kun brugere i gruppen får adgang til selskabets BitaBIZ-konto.

4. Slutresultat

  • Hver BitaBIZ-konto er isoleret til sit selskab

  • Brugere får kun adgang til deres eget selskabs data

  • Login og synkronisering styres automatisk via Entra ID

Opsummering

Med denne opsætning får hvert selskab en klar og sikker adskillelse, samtidig med at medarbejdere kan logge ind og synkroniseres korrekt via Entra ID.

Funktion

Opsætning pr. selskab

Styres af AD-gruppe

Single Sign-on (SSO)

✔ Ja

✔ Ja

Provisioning

✔ Ja

✔ Ja

Fejlfinding: SSO og Provisioning mellem Microsoft Entra ID (Active Directory) og BitaBIZ

Denne fejlsøgningsguide hjælper jer med at identificere og løse de mest almindelige problemer i forbindelse med Single Sign-On (SSO) og Provisioning (SCIM) mellem Microsoft Entra ID og BitaBIZ.

Guiden dækker:

  • Provisioning fejl

  • SSO loginproblemer

  • Manglende godkenderflow

  • Synkroniseringsproblemer efter ændringer i Entra ID

  • Tekniske claim-konflikter

Quick-guide til problemløsning:

Problem

Hurtigste løsning

Bruger mangler

Provision on demand

Brugerdata opdateres ikke

Restart provisioning

SSO virker ikke

Tjek app-tildeling eller NameID-claim

Fejl efter e-mailændring

Skift NameID til user.mail

Fejl på delt PC

Ryd cache / inkognito

Manglende godkender

Tjek manager i Entra ID

1. Brugere bliver ikke oprettet i BitaBIZ

✔ Tjek om brugeren er tildelt BitaBIZ Enterprise-applikationen

Provisioning sker kun for brugere og grupper, der er tildelt applikationen.

Sådan tjekker I:
Enterprise applications → BitaBIZ → Users and groups

✔ Tjek om brugeren har gyldig Microsoft 365-licens

Brugere uden licens provisioneres ikke korrekt.

✔ Tjek om brugeren er markeret som “Blocked sign-in”

Blokerede brugere synkroniseres ikke.

✔ Udfør “Provision on demand”

Force-sync en enkelt bruger:
BitaBIZ app → Provisioning → Provision on demand

2. Brugerdata opdateres ikke i BitaBIZ

✔ Tjek at Provisioning Mode = Automatic

I Entra ID → Provisioning.

✔ Tjek at felterne i Entra ID rent faktisk er ændret

Manglende eller ugyldige værdier forhindrer opdatering.

✔ Genstart provisioning

Provisioning → Restart provisioning
Starter en fuld resync.

3. Bruger får ikke korrekt godkender i BitaBIZ

✔ Tjek om brugeren har en manager i Entra ID

Godkenderflowet afhænger direkte af Manager-feltet i Entra ID.

✔ Tjek om manageren også er provisioneret

Manageren skal eksistere i BitaBIZ, før godkenderflow kan synkroniseres.

✔ Tjek om brugeren er Self Approver

Self Approver overstyrer manager-godkenderflowet.

4. Bruger bliver ikke deaktiveret i BitaBIZ

✔ Brugeren skal fjernes fra app-tildelingen

Deaktivering i Entra ID er ikke nok alene.

✔ Tjek Provisioning Logs

Viser om deaktiveringen fejler.

✔ Tjek om brugeren har en aktiv SSO-session

Kan få brugeren til at fremstå aktiv kortvarigt.

5. Fejlbeskeder i Provisioning Logs

Insufficient privileges

Giv BitaBIZ-applikationen API-tilgange: User.ReadWrite.All

Duplicate attribute value

Typisk fordi en bruger med samme mail allerede findes i BitaBIZ.

Schema mismatch

Entra ID-felter mangler eller indeholder ugyldige værdier.

6. Provisioning kører meget langsomt

Provisioning kører i batches hos Microsoft.
En fuld cyklus kan tage op til 40 minutter.

For hurtigere synkronisering:

  • Provision on demand (enkeltbruger)

  • Restart provisioning (alle brugere)

7. SCIM-token skal genskabes

Hvis provisioning fortsat fejler:

  1. Gå til Setup admin → Integration → Microsoft Entra User provisioning i BitaBIZ

  2. Generér nyt SCIM-token

  3. Indsæt det i Entra ID

  4. Genstart provisioning

8. Nogle brugere kan ikke logge ind med SSO

Der er typisk to årsager:

Årsag 1: Brugeren er ikke tildelt SSO-applikationen i Entra ID

Hvis BitaBIZ-applikationen kræver “Assignment required”, kan brugeren kun logge ind, hvis de er:

  • medlem af en AD-gruppe, der er tildelt appen, eller

  • tildelt direkte

✔ Løsning

IT-administrator skal tildele brugeren adgang til BitaBIZ SSO-applikationen.

Årsag 2: Flere brugere forsøger SSO på samme PC

BitaBIZ understøtter kun én aktiv SSO-session pr. PC/browser.

✔ Løsning

  • Log den aktuelle bruger ud af BitaBIZ, eller

  • Ryd browser-cache, eller

  • Brug inkognito-vindue

Dette frigør sessionen.

9. SSO stopper med at virke efter ændring af e-mail i Entra ID

Use case

  • I ændrer en brugers e-mail i Entra ID

  • Ny e-mail synkroniseres korrekt til BitaBIZ

  • Brugeren kan pludselig ikke logge ind med SSO

Årsag

BitaBIZ bruger email som unik identifikator i SSO.
Hvis brugeren har forskellig UPN og email, kan SSO mismatch'e.

Eks.:

✔ Løsning: Skift NameID claim til user.mail

Sådan gør I:

  1. Åbn BitaBIZ Enterprise-applikationen i Entra ID

  2. Gå til Single sign-on

  3. Klik Edit i Attributes & Claims

  4. Under Required Claim, ændr
    Unique User Identifier (Name ID)
    → til user.mail

  5. Gem

Efter dette vil brugeren kunne logge ind igen.

Besvarede dette dit spørgsmål?