Spring videre til hovedindholdet

Tildel roller

Sådan tildeles roller og rettigheder i BitaBIZ

Esben Hedegaard avatar
Skrevet af Esben Hedegaard
Opdateret for over 2 uger siden

Tildel roller i BitaBIZ

I BitaBIZ kan medarbejdere tildeles forskellige roller, som styrer hvilke funktioner og data de har adgang til. Roller kan være:

  • Globale rettigheder – gælder på tværs af hele kontoen.

  • Afdelingsrettigheder – gælder kun for bestemte afdelinger eller medarbejdere.

👉 I denne artikel gennemgår vi rollerne Setup admin, Global Løn admin, HR statistik, Lokal Løn admin og Godkender, og hvordan du tildeler dem via medarbejderens stamdatakort.

Sådan tildeler du roller

  1. Klik på Setup Admin

  2. Åbn den relevante medarbejders stamdatakort

  3. Gå til fanen Roller

  4. Marker med flueben den eller de roller, medarbejderen skal have

En medarbejder kan have flere roller samtidig. Globale rettigheder overtrumfer altid afdelingsrettigheder.

Oversigt over roller

Rolle

Type

Beskrivelse

Typisk anvendelse

Setup admin

Global rettighed

Opretter medarbejdere, settings, regler og integrationer. Fuld adgang til systemopsætning.

IT, HR eller administrator med opsætningsansvar.

Global Løn admin

Global rettighed

Adgang til alle medarbejdere. Kan udføre løneksport, følge op, oprette, godkende og slette registreringer.

Lønafdeling med ansvar for hele virksomheden.

HR statistik

Global rettighed

Adgang til gratis rapporter. Hvis modulet Rapport biblioteket er aktiveret: adgang til ekstra nøgletalsrapporter.

HR til analyse og rapportering.

Lokal Løn admin

Afgrænset global rettighed

Adgang til en afgrænset gruppe, et land eller et selskab. Kan udføre løneksport og følge op lokalt.

Koncern med central brugeradm. men lokal lønadministration.

Godkender

Afdelingsrettighed

Kan oprette, godkende og slette registreringer. Har kun adgang til de afdelinger eller medarbejdere, de er sat som godkender for.

Ledere eller afdelingsansvarlige.

Godkenderrollen – tildeling

En medarbejder får kun adgang til Godkender-rollen uden medarbejderadgang, når de alene markeres som godkender. Adgang til medarbejdere defineres på to måder:

1. Afdelingsgodkender

Marker i stamdatakortet hvilke afdelinger godkenderen skal være ansvarlig for.

2. 1:1 godkenderflow

På en specifik medarbejders stamdatakort vælges en direkte godkender:
“Vælg hvilken godkender en medarbejder skal godkendes af”.

Eksempel 1: Godkendes af leder fra anden afdeling

En medarbejder skal godkendes af en leder fra en anden afdeling og hvor lederen i medarbejderens fysiske afdeling ikke skal godkende medarbejderen:

  1. Åben medarbejderens stamdata kort fra siden Setup Admin

  2. Klik Roller

  3. Vælg den godkender der skal godkende medarbejderen fra listen

  4. Marker hvis det kun er denne chef (valgt fra listen) der skal godkende medarbejderen og ikke også chefen for den afdeling medarbejderen arbejder i.

Klik Gem.

Eksempel 2: 1:1 godkenderflow

En medarbejder skal oprettes som godkender uden at være godkender for en afdeling:

  1. Åben medarbejderens stamdata kort fra siden Setup Admin

  2. Klik Roller

  3. Markér Godkender (uden at vælge afdelinger)

Klik Gem.

Følg eksempel 1 ovenfor for at vælge hvilke medarbejdere der skal godkendes af chefen.

Medarbejdere markeret med rollen "Godkender" tilføjes til listen "Godkendt af". Herved kan et 1:1 godkenderflow opbygges uden om jeres afdelinger.

Eksempel 3: Active directory godkenderflow

Godkenderflowet opdateres til BitaBIZ fra Microsoft Azure Active Directory. I dette tilfælde får medarbejderne automatisk den godkender der er oprettet som manager for medarbejderen på jeres Active Directory.

Eksempel 4: Afdelingsgodkender

En medarbejder skal oprettes som godkender for én eller flere afdeinger:

  1. Åben medarbejderens stamdata kort fra siden Setup Admin

  2. Klik Roller

  3. Markér Godkender

  4. Markér de afdelinger medarbejderen skal være godkender for

Lokal Løn Admin rollen – tildeling

Rollen Lokal løn administrator bruges i globale organisationer, hvor lønansvaret er fordelt på lande, regioner eller selskaber. Rollen giver adgang til at følge op på og administrere medarbejderes balancer lokalt, uden at have global adgang.

FAQ

Hvad betyder Rapportbiblioteket?

Det er et tilkøbsmodul, som giver adgang til ekstra nøgletalsrapporter ud over de gratis rapporter HR statistik rollen giver adgang til.

Sådan aktiveres modulet. Klik: Setup Admin -> Virksomhed -> Abonnementsplan -> Aktiver modulet Rapportbibliotek.

Kan en Godkender se alle medarbejdere?

Nej. En godkender har kun adgang til de afdelinger eller medarbejdere, de er sat til at godkende for.

Hvad er forskellen på Global og Lokal Løn admin?

  1. Global Løn admin har adgang til alle medarbejdere.

  2. Lokal Løn admin har kun adgang til medarbejdere i en bestemt gruppe, et land eller et selskab.

Besvarede dette dit spørgsmål?