Spring videre til hovedindholdet
Feriefri-politikker i dage eller timer

Politikker for feriefri, omsorgsdage, 6. ferieuge, flydende helligdage mv.

Esben Hedegaard avatar
Skrevet af Esben Hedegaard
Opdateret i dag

Navngivning af feriefri-saldoen

Opret eller rediger en pesonalegruppes politik:

  1. Klik "Setup admin".

  2. Klik "Moduler".

  3. Klik "Rediger" ud fra den ønskede politik, eller klik "Opret ny politik", hvis en ny politik skal opsættes.

  4. Åbn sektionen "Feriefri" på politikken.

    • Herfra kan alle indstillinger, som denne vejledning kommer ind på, indstilles.

Det første skridt i opsætningen er at bestemme, hvad saldoen skal hedde for medarbejderne. Dette navn vil være synligt for dem, når de registrerer feriefri. Navnet kan f.eks. være:​

  • Feriefri

  • Omsorgsdage

  • 6. ferieuge

  • Flydende helligdage

💁 Vælg et navn, der bedst beskriver formålet med saldoen i jeres virksomhed.

Opsætning af optjeningsregler for saldoen

Det er vigtigt at definere, hvordan og hvornår medarbejderne optjener deres feriefri. BitaBIZ tilbyder forskellige optjeningsmetoder:​

Optjeningsmetode:

  • Årlig optjening: Medarbejderen tildeles et fast antal dage, eller timer én gang om året.​

  • Månedlig optjening: Medarbejderen optjener løbende et antal dage, eller timer hver måned.​

Optjeningsperiode:

Angiv den officielle optjeningsperiode for saldoen, f.eks.:​

  • 1/9 til 31/8


Antal optjente dage pr. år:

Uanset om du vælger årlig eller månedlig optjening, skal det samlede antal optjente dage pr. år angives på politikken.

For eksempel, hvis der optjenes 5 dage om året, vil den månedlige optjening være:​

  • 5 dage / 12 måneder = 0,42 dage pr. måned​

Håndtering af nye medarbejdere:

Ved årlig optjening kan du vælge, hvordan nye medarbejdere skal optjene i deres første år:​

  • Fuld optjening første år

  • Optjening efter X måneders ansættelse

  • Ingen optjening første år - ansættelsesdato afgør optjeningen det efterfølgende år

Ved månedlig optjening optjener nye medarbejdere feriefri den efterfølgende måned, fra den dato de er blevet tilkoblet politikken.

Håndtering af rest dage/timer, der ikke er afholdt ved periodens afslutning

Håndtering af alle optjeningsperioder, undtagen "Danmark 1/9 - 31/12"

Det er essentielt at beslutte, hvad der skal ske med rest feriefridage eller timer ved slutningen af en optjeningsperiode. Der er to metoder til dette:​

  1. Automatisk overførsel til ny periode: rest dage/timer overføres automatisk til den næste periode.​

  2. Automatisk sletning: rest dage/timer slettes ved periodens afslutning.​

Metoden vælges under fanen "Saldooverførsel":


Håndtering for perioden "Danmark 1/9 - 31/12":

Når denne periode er valgt, overføres restdage/timer automatisk den 1/9 og markeres som "gamle dage", der udløber 31/12.

Gamle dage kan ikke afholdes efter 1/1.

Den 1/1 overføres udløbne gamle dage/timer til rest-feriefri-listen.

Fra denne liste kan dage/timer:

  • Slettes

  • Udbetales

  • Overføres

Fra fanen "Saldooverførsel" kan man:​

  • ændre om overførte dage per 1/9 per default er gamle dage der udløber 31/12. Eller om medarbejder må optjene (akkumulere) en restsaldo der videreføres uden at udløbe den 31/12.

  • Aktivere om restdage, der udløber, skal afholdes før nye feriedage.​

Maksimum saldo regel:

Du kan sætte en grænse for, hvor mange dage/timer en medarbejder masimalt kan akkumulere til 1/1:​

  • Månedlig optjening:​

    • Maksimum saldo = Antal måneder * månedlig optjening​

    • Eksempel: 4 måneder * 0,42 dage = 1,68 dage​

  • Årlig optjening:​

    • Maksimum saldo bør ikke være mindre end den årlige optjening.​

    • Eksempel: Hvis den årlige optjening er 5 dage, og maksimum saldo er sat til 10 dage, vil restdage over 10 blive markeret til at udløbe den 31/12.​

Udløbne dage regel:

Hvis aktiveret, kan medarbejderen ikke afholde nye feriedage, før udløbne dage er brugt først.

Vælg registreringsmetode

BitaBIZ supporterer 2 registreringsmetoder.

De to registreringsmetoder er:

  1. Registrering i dage

  2. Registrering i dage & timer

Metoden, som en personalegruppe skal anvende, vælges under sektionen "Regler" på medarbejdernes politik:

Klik på billedet, for at se de 2 metoder:

Læs mere om de 2 metoder, til registrering af feriefri:

  1. Registrering i dage
    📑 Brugervejledning: Anmodning kun dage

  2. Registrering i dage & timer
    📑 Brugervejledning: Anmodning dage eller timer

    ℹ️ Når enheden Dage & timer er valgt, er det nødvendigt også at oprette Officiel arbejdstid. Læs mere om officiel arbejdstid, i brugervejledningerne herunder:


Yderligere indstillinger:

følgende yderligere indstillinger for feriefri kan vælges på politikken:

  1. Det kan aktiveres eller deaktiveres, om feriefri-registreringer sendes til godkendelse hos leder/godkender.

  2. Det kan aktiveres at medarbejder får adgang til at ansøge om udbetaling af feriefri saldo.

💁 Det er ikke muligt at oprette en feriefripolitik, hvor medarbejderen kan anvende flere dage eller timer end optjent

Besvarede dette dit spørgsmål?