Spring videre til hovedindholdet

Hvad skal jeg gøre når en medarbejder automatisk gøres inaktiv i BitaBIZ?

Når en medarbejder opsiges i Microsoft Active Directory gøres medarbejderen automatisk inaktiv i BitaBIZ. Guiden forklarer processen, samt hvordan Løn Admin færdigbehandler via kalenderadgang.

Esben Hedegaard avatar
Skrevet af Esben Hedegaard
Opdateret for over 2 uger siden

Introduktion


Denne artikel beskriver, hvad der sker når en medarbejder opsiges i jeres Microsoft Active Directory (AD), og hvordan medarbejderen automatisk gøres inaktiv i BitaBIZ. Du får også overblik over, hvordan Setup Admin og Løn Admin kan følge op – fx med færdigbehandling af medarbejderens kalender.

💡 Bemærk: Når jeres organisation har integration til Microsoft Active Directory (AD), er det vigtigt at du ikke manuelt gør medarbejdere inaktive. Det skal styres automatisk!

✅ Tjekliste når en medarbejder opsiges via AD

  • Opsigelser styres af jeres Microsoft Active Directory (AD).

  • Når en medarbejder opsiges i AD, gøres medarbejderen automatisk inaktiv i BitaBIZ.

  • Stamdata og registreringer bevares – men medarbejderen fjernes som aktiv bruger.

  • Medarbejderen kan kun genaktiveres via AD
    (kontakt derfor jeres IT hvis medarbejderen skal aktiveres igen).

  • Løn Admin kan via Kalenderadgang færdigbehandle kalender og saldi efter opsigelsen.

Sådan fungerer automatisk offboarding

Når en medarbejder opsiges i jeres centrale brugeradministration (AD), sker følgende i BitaBIZ:

  • Medarbejderen gøres inaktiv med den opsigelsesdato, der er registreret i AD.

  • Fjernes som bruger fra BitaBIZ. Status ændres fra aktiv til inaktiv.

👉 Klik: Setup Admin → Vis inaktive medarbejdere for at se opsagte medarbejdere og deres opsigelsesdatoer.

Færdigbehandling af medarbejderens kalender (Løn Admin)

Ved opsigelse kan der være behov for at følge op på medarbejderens registreringer og saldi.

  • Klik: Løn Admin → Medarbejdere → Kalenderadgang

  • Her kan Løn Admin se og tilrette kalenderen for inaktive medarbejdere.

ℹ️ Optjening til saldi stoppes pr. opsigelsesdato fra AD. For feriesaldo betyder det, at hvis medarbejderen opsiges per sidste dato i måneden, stopper ferieoptjening fra denne dato.

Vigtige ting at være opmærksom på

Emne

Hvad skal du være opmærksom på?

Opsigelsesdato

Datoen styres af AD og overføres automatisk til BitaBIZ. Skal datoen ændres, kan medarbejderen genaktiveres og derefter opsiges igen med ny dato.

Registreringer

Stamdata og registreringer slettes ikke. Løn Admin kan følge op via kalenderadgang og afslutte medarbejderens kalender.

Inaktive medarbejdere

Ses under:

  • Setup Admin → Vis inaktive

  • Løn Admin → Kalenderadgang (dropdown med medarbejdere)

Genaktivering

En medarbejder kan kun genaktiveres fra jeres AD. Kontakt jeres IT, hvis opsigelsen er registreret forkert, og medarbejderen skal genaktiveres.

Løneksport

Inaktive medarbejderes fremtidige registreringer kommer med i lønfilen. Det er derfor vigtigt at afslutte kalenderen – fx slette ferie der ikke vil blive afholdt.

FAQ

Jeg har ved en fejl deaktiveret en medarbejder manuelt. Nu kan jeg ikke aktivere medarbejderen igen...

Når I har tilkoblet automatisk brugeradministration er det vigtigt at off-boarding sker automatisk.

Hvis du manuelt har deaktiveret en medarbejder ved en fejl er medarbejderen blevet frakoblet jeres integration og kan ikke aktiveres igen fra jeres AD.

Det skal du gøre:

Kontakt BitaBIZ via Online support. Skriv at du har deaktiveret en AD bruger manuelt. Oplys email adressen på brugeren. Så kan BitaBIZ re-etablere integrationen.

Besvarede dette dit spørgsmål?